Skip to main content
Carlo Maratti (Künstler*in), Der hl. Thomas von Aquin, 1671
Der hl. Thomas von Aquin
Der hl. Thomas von Aquin
Foto: Anne Pöhlmann
Object numberKA (FP) 13105

Der hl. Thomas von Aquin

Titel InventarStudien
Titel EnglischStudy for the Upper Body of St. Thomas
NameZeichnung
Künstler*in (IT, 1625 - 1713)
Date1671
MediumRötel, mit weißer Kreide gehöht, auf blauem Papier
DimensionsBlattmaß: 41,3 x 26,9 cm
DescriptionGiven its outstanding quality of draughtsmanship, this powerful stuy for the heavily draped upper body of a saint has been published several times, on each occasion identifying the sitter as St. Charles Borromeo. This was until a painting of St. Thomas Aquinas in Contemplation surfaced from a private collection; it was made known by Marini, who was the first to connect the present drawing with the canvas. This highly compelling drawing, with its marked contrapposto of the sitter´s torso swung to the right and his head to the left, turned upwards as though he is listening to the word of God, is essentially a variation on the pose of St. Louis Beltran as envisaged in the preparatory modello in the Ashmolean Museum, Oxford, for the Santa Maria sopra Minerva altarpiece.
Simonetta Prosperi Valenti Rodinò, Drawings by Carlo Maratti in the collection of the Kunstakademie Düsseldorf at the Kunstpalast, Petersberg 2024, Kat. 135, S. 140
Klassifikation(en)
Copyright DigitalisatFoto: Anne Pöhlmann
Exhibition HistoryDüsseldorf, Museum Kunstpalast, 13. April - 4. August 2013
Bibliography TextSimonetta Prosperi Valenti Rodinò, Drawings by Carlo Maratti in the collection of the Kunstakademie Düsseldorf at the Kunstpalast, Petersberg 2024, Kat. 135, S. 140
Eckhard Schaar, in: Eckhard Schaar und Ann Sutherland Harris, Die Handzeichnungen von Andrea Sacchi und Carlo Maratta, Düsseldorf 1967, Kat. 522; Dieter Graf, Master Drawing from the Roman Baroque from the Kunstmuseum Düsseldorf. A selection of the Lambert Krahe Collection, Ausst.-Kat. Victoria & Albert Museum, London und Talbot Rice Arts Centre Edinburgh, Edinburgh und London 1973, Kat. 89; Maurizio Marini, A proposito di un disegno di C. Maratta, in: Print collector, il conoscitore di stampe 35, 1977, S. 13-15 (für Gemälde in röm. Privatbesitz); Sonja Brink, "Non tanto per piacere [...]. Lambert Krahes Kunstsammlung - eine Künstlersammlung für Künstler, in: Akademie. Sammlung. Krahe. Eine Künstlersammlung für Künstler, Ausst.-Kat. hrsg. von Sonja Brink und Beat Wismer, Berlin und München 2013; S. 13-37 (Abb. 12).
Published ReferencesEckhard Schaar, Die Handzeichnungen von Carlo Maratta, in: Ann Sutherland Harris und Eckhard Schaar, Die Handzeichnungen von Andrea Sacchi und Carlo Maratta, Düsseldorf 1967, Kat. 522;
Dieter Graf, Drawings from the Roman Baroque from the Kunstmuseum Düsseldorf, London und Edinburgh 1973, Kat. 89;
Maurizio Marini, A proposito di un disegno di C. Maratta, in: Print collector. Il conoscitore di stampe 35, 1977, S. 13-15 (S. 14 mit Abb.);
Sonja Brink, "Non tanto per piacere [...] quanto per istruzione [...]". Lambert Krahes Kunstsammlung. Eine Künstlersammlung für Künstler, in: Akademie. Sammlung. Krahe. Eine Künstlersammlung für Künstler, Ausst.-Kat. hrsg. von Sonja Brink und Beat Wismer, Düsseldorf 2013, S. 12-37 (S. 12, Abb. 1 sowie S. 246, Kat. 1).
Institution Kunstpalast
Credit LineKunstpalast; Sammlung der Kunstakademie Düsseldorf
Provenance[...]; seit 1932 Dauerleihgabe von der Sammlung der Kunstakademie Düsseldorf (NRW)
Markingso.l. L. 2309 "Status Montium" Verso "Kunstmuseum Düsseldorf Leihg. FP" (nicht bei Lugt)
Some parts of the objects made accessible on d:kult online are historical documents that may contain offensive language, derogatory and discriminatory terms and messages. The institutions in the network are responsible for the content shown on the d:kult online collection platform and endeavour to treat the content presented online with sensitivity. I agree