Skip to main content
Jan Victors (Künstler*in), Joseph erzählt seine Träume, 1651
Joseph erzählt seine Träume
Joseph erzählt seine Träume
Kunstpalast - LVR-ZMB - Annette Hiller - ARTOTHEK
Object numberM 61

Joseph erzählt seine Träume

TitelJoseph Telling His Dreams
NameGemälde
Künstler*in (1619/1620 - 1676)
Date1651
MediumÖl auf Leinwand
DimensionsMaße ohne Rahmen: 172 × 166 cm
ClassificationsMalerei
Copyright DigitalisatKunstpalast - LVR-ZMB - Annette Hiller - ARTOTHEK
Bibliography TextInventare
HS 5, Nr. 1935/124;
HS 9, Nr. 272;
HS 14, Nr. (M) 61

Lit.:
Art News, 14, 2. Febr. 1916, S. 3 (Rembrandt zugeschrieben) ;
VK Illustrated catalogue of the valuable paintings and sculptures by old and modern masters forming the famous Catholina Lambert Collection, removed from Belle Vista Castle, Paterson, new Jersey, American Art Galleris, New York 1916, S. 12ff., Nr. 359 (als Rembrandt-Schule);
HdG: The Author of a so-called Rembrandt, in: Burl. Mag., 57, 1925, S. 75, Tf. II B (Kunsthandel Van Diemen and Co, Den Haag);
Catalogue des Nouvelles Acquisitions de la Collection Goudstikker, Amsterdam (Mai-Juillet) 1928, Nr. 39 Abb.;
Isarlov, George: Rembrandt et son entourage, in : La Renaissance, Juli-Sept. 1936, S. 34, Addendum III;
Hamann, Richard: Hagars Abschied bei Rembrandt und im Rembrandt Kreis, in: Marburger Jb. f. Kunstwiss., Bd. 8-9, 1936, S. 502f.;
Thieme/Becker, Bd. 34, 1940, S. 330;
BK Düsseldorf 1946, S. 9, Nr. 104;
AK Düsseldorf, 1947, S. 10-11 (vgl. mit Rad. v. Rembrandt v. 1638 und Selbstbildnis Rembrandts v. 1645, Berlin; Bredius 236);
Guldener, Hermina Tunsina van : Het Jozefverhaal bij Rembrandt en zijn school, (masch. Diss.), Utrecht 1947, S. 13, 22;
Bénézit, Bd. 8, 1955, S. 556;
BK Düsseldorf 1955; S. 33, Nr. 27, Tf. 16;
Pigler 1956, Bd. 1, S. 75;
BK Düsseldorf 1959, S. 25, Nr. 61, Abb. 7;
Sumowski, Werner: Bemerkungen zu O. Beneschs Corpus der Rembrandt-Zeichnungen II, Bad Pyrmont 1961, S. 13, zu Nr. 649;
BK Düsseldorf 1962, S. 42, Nr. 184;
Geismeier, in: BK Holländische und flämische Gemälde des siebzehnten Jahrhunderts im Bode-Museum, Staatl. Mus. zu Berlin, Gemäldegalerie, Berlin 1976, S. 36, zu Nr. 815 (gleiche Kostüme wie G. Flinck "Hagars Vertreibung");
Zafran, Eric: Jan Victors and the Bible, in: The Israel Museum News, 12, 1977, S. 94 Abb. 4, S. 97, Anm. 27, S. 116 Anm. 65;
BK Wadsworth Atheneum Paintings, Kat. I: The Netherlands and the German-speacking Countries, hrsg. v. E. Haverkamp-Bergemann, Hartford 1978, S. 199, zu Nr. 165, Anm. 9 (Nachweis der Rembrandt-Motive);
McTavish, David: Pictures of the age of Rembrandt: selections from the personal collection of Dr. & Mrs. Alfred Bader, Ausst. Agnes Etherington Art Centre Queens University, Kingston 1984, S. 40 (Slg. Thyssen);
Miller, Debra: Jan Victors (1619-76), (Diss. masch.) University of Delaware 1985, 2 Bde., S. 78, 80, 185f., S. 295f., Nr. 50 Abb.;
BK Düsseldorf 1985/92, S. 84, Nr. 149 Abb.;
Manuth, Volker: Ikonographische Studien zu den Historien des Alten Testaments bei Rembrandt und seiner frühen Amsterdamer Schule. Mit einem kritischen Katalog der biblischen Gemälde des Amsterdamer Malers Jan Victors (Diss. masch.), F.U. Berlin 1987, S. 194-96, Nr. 25 Abb. 133;
Sumowski 1983ff, Bd. 4 , S. 2603, Nr. 1748, S. 2603 Abb.;
Manuth, Volker, in: AK Rembrandt. Der Meister und seine Werkstatt, Ausst. Gemäldegalerie, SMPK Berlin / The National Gallery , London/Rijksmuseum, Amsterdam, Berlin 1990, S. 337-339, Nr. 69 Abb.;
Baumgärtel, in: BK Düsseldorf 2005, S. 240f., Nr. 176, Abb.

Institution Kunstpalast
Credit LineKunstpalast, Düsseldorf
Provenance[...]; 1925 Kunsthandel van Diemen & Co., Den Haag; [...]: 8.11.1927 Kunsthandlung Goudstikker, Amsterdam, erworben auf der Auktion A. Preyer, Amsterdam. Nr. 35; mind. seit 1930 Dr. Heinrich Baron Thyssen-Bornemisza, Schloss Rohoncz; 1935 erworben durch Schenkung des Barons Thyssen-Bornemisza, Lugano
Some parts of the objects made accessible on d:kult online are historical documents that may contain offensive language, derogatory and discriminatory terms and messages. The institutions in the network are responsible for the content shown on the d:kult online collection platform and endeavour to treat the content presented online with sensitivity. I agree